Gratis Dienstverlening

Nieuwsbrief

Wilt u op de hoogte blijven?Nieuwsbrief

Linked-In

Meediscussiëren op LinkedIn? LinkedIn

Projecten Databank

Welke Bouwregie projecten zijn er in Nederland? Projecten Databank

Projectmanagement gaat niet alleen over techniek, maar zeker ook over samenwerken en de condities daarvoor

De Noord-Zuidlijn in Amsterdam: een langjarig megaproject dat bijna klaar is om in exploitatie te gaan. In de afgelopen jaren hebben we allemaal wel wat meegekregen van dit project en zijn er vele meningen, in Amsterdam en ver daarbuiten, de revue gepasseerd. Maar hoe hebben de mensen die hier hard aan gewerkt hebben, de professionals van zowel opdrachtgevers- als opdrachtnemerskant, het project en de samenwerking tussen de verschillende organisaties ervaren?

We spraken hierover met Gerard Scheffrahn, die verschillende functies heeft bekleed in het project. In 2009 startte hij als manager van de ruwbouw van de stations in de binnenstad. In de periode 2013-2017 was hij als directeur uitvoering verantwoordelijk voor de afbouw. En sinds september 2017 is hij binnen GVB verantwoordelijk voor de implementatie van het project in de bedrijfsvoering.

Hoe heeft u de samenwerking met en tussen verschillende organisaties bij de Noord-Zuidlijn ervaren?
“In de loop van het project hebben we verschillende ups en downs meegemaakt. Die downs kun je rustig een crisis noemen; de ene erger dan de ander, dat wel. De bekendste zijn de verzakkingen van huizen op de Vijzelgracht, maar er waren ook andere dieptepunten die minder publieke aandacht kregen. Het gaat dan om dingen die je had bedacht en heel anders lopen. Hierdoor komen relaties met opdrachtnemers, stakeholders, omwonenden, andere projecten en het bestuur onder druk te staan. In mijn ervaring is het op die momenten cruciaal dat je hebt gewerkt aan die relatie. Dit is een beetje te vergelijken met de relatie die je hebt met vrienden of thuis: op het moment dat er ongunstige dingen gebeuren moet je het een beetje hebben van hetgeen je hebt opgebouwd in de periode daarvoor.”

“In mijn ervaring is het cruciaal dat je hebt gewerkt aan de relatie met opdrachtnemers, stakeholders en omwonenden”

“Bij de Noord-Zuidlijn zijn de relaties met andere partijen niet altijd even goed geweest. In elke fase heb je weer met nieuwe partijen te maken en hebben we opnieuw geïnvesteerd in die relatie om te voorkomen dat je, op het moment dat het echt spannend wordt, onvoldoende veerkracht hebt opgebouwd. Het is mijn stellige overtuiging dat dit heel belangrijk is.”

Hoe doe je dat, de samenwerking zoeken?
“De partijen zijn dus per fase anders. Het gaat bijvoorbeeld om andere typen organisaties en dat heeft invloed. Maar in de kern verschilt zakelijke samenwerking niet zo van eigen privérelaties: je moet belangstelling hebben voor elkaars problemen. Als je begint met de argumentatie ‘jij hebt dit aangenomen, los het zelf maar op’, is dit geen basis voor een samenwerkingsrelatie. Dit komt in mijn optiek veel voor in de bouw en wordt geboren uit een soort angst Als je je verdiept in het probleem van de ander word je niet automatisch eigenaar van dit probleem. Je kunt wél begrip hebben voor de situatie en snappen wat die voor invloed heeft op de context waarin de opdrachtnemer werkt. Het begint met een menselijke maat: ‘hoe zit dat bij jou?’, ‘hoe zie jij mij?’, ‘wat doe ik dat het jou moeilijk maakt?’ en ‘waar ben je enthousiast over?’. Het begint met deze menselijke dingen; organisaties zelf kunnen niet samenwerken, dit zijn entiteiten die in hoofden bestaan, niet fysiek. Uiteindelijk zijn het alleen mensen die kunnen samenwerken.”

“Als je je verdiept in het probleem van de ander ben je niet automatisch eigenaar van dit probleem”

“Een mooi voorbeeld van hoe samenwerking tot stand kan komen haal ik uit de bovenbouwfase. In deze fase moesten vier aannemers nauw samenwerken om een integraal systeem te bouwen. Dat ging in het begin helemaal niet goed. Ik heb toen de leidinggevenden uitgenodigd voor een diner en vroeg wat de reden was dat ze aan dit project wilden werken. Wat bleek: alle partijen hadden naast omzet belangrijke redenen om in te schrijven voor het project. Bijvoorbeeld omdat ze iets recht wilden zetten wat niet goed was gegaan in een vorig project voor de gemeente Amsterdam. Dit is informatie waar je veel mee kunt als opdrachtgever; je kunt dan makkelijk vragen wat er samen gedaan kan worden om doelen te bereiken. Het is vaak niet nodig heel veel geld te investeren. Als je je in elkaar verdiept, kun je vaak op een heel eenvoudige manier elkaar helpen en dan ontstaat er een relatie; onbekend maakt onbemind en onbemind maakt onbekend.”

Het interview verder lezen? Klik dan [HIER}

Wij spraken Gerard in de voorbereiding op de BRN Summit 2018, waar hij als gastspreker optreedt. Hij gaat hierbij dieper in op zijn ervaringen bij de Noord-Zuidlijn. De BRN Summit wordt op 19 juni 2018 georganiseerd door BouwRegieNetwerk op de TU Delft. Klik hier voor meer informatie over deze Summit en aanmelding.

BouwRegieNetwerk 5 juni 2018 voor vragen stuur een e-mail naar secretariaat@bouwregienetwerk.nl

Nieuwsbrief

Schrijf u nu in en u blijft automatisch op de hoogte van de laatste ontwikkeling op het gebied van ESCo’s en energietransities.

U bent ingeschreven voor de PPS Netwerk Nederland Nieuwsbrief!