Ontwikkeling stationsgebied Utrecht
De herontwikkeling van het stationsgebied Utrecht is één van de grootste en meest complexe projecten in Nederland van dit moment. Procap is sinds 2000 als opdrachtnemer onder- deel van de Projectorganisatie Stationsgebied (POS). Zij zijn als leidinggevende projectmanagers verantwoordelijk voor verschillende GWW-projecten, van initiatief tot en met uitvoering. Daarin zijn ze tevens verantwoordelijk voor de projectbeheersing, inclusief beheersing van planning, risico’s en scope.
Deelgebieden
In de rol van ‘integrale gebiedsmanager’ is Procap als projectmanager integraal verantwoordelijk voor drie van de vijf deelgebieden in het Stationsgebied (uitvoering 2010 – 2020):
- Herontwikkeling Westzijde Station (werk circa €100 mln.), bestaande uit o.a. de herinrichting van het Jaarbeursplein met onderliggende parkeergarage (door middel van BIM), het Forum (waaronder een expeditiestraat, een HOV-baan), Stationsplein West (fietsenstalling met 4200 plekken), delen van de nieuwe HOV-baan (tram en bus) inclusief HOV-viaduct, een nieuw busstation met toeleidende routes, de herinrichting van (delen van) belangrijke routes naar de stad en de sloop van verschillende opstallen.
- Herontwikkeling Spoorzone-oost (werk circa €200 mln.), bestaande uit o.a. herinrichting Stationsplein-oost (incl. fietsenstalling met 12.500 plekken), openbare ruimte Stationsallee, HOV-baan (tram en bus) oostzijde, expeditie Hoog Catharijne, het station en Noordgebouw. Daarnaast verantwoordelijk voor baseline beheer d.m.v BIM, planning en fasering van private ontwikkelingen, zoals Noordgebouw, Zuidgebouw en delen van de herontwikkeling van hoog Catharijne.
- Herontwikkeling Catharijnesingel Midden en Zuid (werk circa €40 mln.), waaronder verleggen diepriool, Mariaplaatsbrug, Vredenburgplein, afstemming met diverse projecten van Corio (Vredenburg, parkeergarage, Poortgebouw) en gemeentelijk vastgoed (Muziekpaleis).